Bekijk hier alle natuurhuisjes!

WANDELVERSLAG | Bergwandelen in Zuid-Limburg

Door Anita Boes

Dag drie van de Dutch Mountain Trail breekt aan. De dagen ervoor liepen we in een middagje naar Kerkrade de volgende dag naar Vaals. Vandaag stappen we vanuit het hotel de Duitse grens over en al snel komen we in het bos op de Vaalserberg. We lopen een tijdje pal langs de grens tussen Nederland en Duitsland. We klimmen stukje bij beetje naar het hoogste punt van Nederland; vlakbij het drielandenpunt.

Ondanks dat zondag is, is het enorm rustig op dit punt waar Nederland, België en Duitsland elkaars grenzen raken. Normaal is het hier een drukte van belang bij dit toeristische punt. De maatregelen in verband met het virus hebben zo hun voordelen.

Nederlands grensgebied

We wandelen door en lopen nu een heel stuk over de Belgisch/Nederlandse grens. We komen diverse malen de grijze grenspalen tegen. En we hebben mooi uitzicht op de dalen in Wallonië. We zien het grensbord met België en een oud douanekantoor, maar we blijven in Nederland en duiken een prachtig gebied in. We zien de dorpjes Wolfhaag, Raren en Kasteel Vaalsbroek in het dal liggen.

De enige berghut van Nederland

We lopen door het Holsetterbosch dat doorloopt in het Vijlenerbosch. In het boekje van de Dutch Mountain Trail lezen we dat hier de enige berghut van Nederland te vinden is en op internet hebben we gelezen dat er een boskeet staat voor een hapje of drankje to go. Dus op pad naar boskeet ” ’t Vergulde Reetje” dat de diensten van boscafé het “Hijgend Hert” tijdelijk waarneemt. Een warm drankje gaat er wel in! Hier merken we wel de zondagsdrukte van wielrenners, mountainbikers en collega-wandelaars.

De Limburgse wijngaarden

We wandelen verder met prachtig uitzicht op het bergdorpje Vijlen. Daarachter zien we de eerste bergtop Wilhelminaberg liggen, die we eergister bedwongen hebben. Het gebied waar we daarna doorheen wandelen geeft vele mooie uitzichten en beekjes en stroompjes.

Eigen foto: Twan Helmons

We passeren buitengewoon mooie gebieden, smalle paadjes en vele wijngaarden. Hier is duidelijk het heuvelachtige landschap van Limburg goed te beleven. We genieten enorm. Er zijn hele stukken waarop we op deze mooie zondag niemand tegen komen.

Weer een hoogtepunt van de dag

We zien in de verte het Eyserbos voor ons verrijzen. Dit is de vierde bergtop van de route, de tweede van deze wandeldag. De uitzichten op de dalen zijn schitterend. De route is deze dag heel bijzonder en mooi afwisselend.

Bovenop de berg komen we de schoenen op een boom weer tegen, het teken van het hoogste punt. We wandelen nog een prachtig stuk langs de Eyserbeek over een landgoed en komen dan na 26 dagkilometers aan in het hotel in Gulpen.

Eigen foto: Twan Helmons

Meer dagverslagen van de Dutch Mountain trail lees je hier. En het complete dagfilmpje is te bekijken via onderstaande YouTube-link:

Hanwag 100

Hanwag Blueridge wandelschoenen

Modern, licht en multifunctioneel. Een veelzijdige wandelschoen boordevol innovatieve duurzaamheidskenmerken. Zoals het gebruik van hoogwaardig Perwanger bovenleer en het naar `Global Recycling Standard´ 100% gerecyclede textiel in het bovenwerk en het PFC-vrije waterdichte Eco-shell membraan.

Natuurhuisje

Verblijf in een natuurhuisje

Maak een ontdekkingstocht door uitgestrekte weilanden, glooiende heuvels en sprookjesachtige bossen. Geniet van een mooie wandeling, fiets het avontuur tegemoet of ontspan met een goed boek. Beleef de natuur op de manier die bij jou past en ga eropuit..