WANDELEN

Artikel

Wandelen in Nederland | Alleen op de wereld op Zuid-Texel

Texel. Mijn ‘buitenland’ op nog geen twee uur reizen vanaf mijn huis in Amsterdam-Noord. Zodra ik de veerboot op stap ben ik weg. Weg van mijn werk, de dagelijkse sleur, de chaos van de stad, de drukte in m’n hoofd… alsof ik alles achterlaat, daar op die kade van Den...

Reistips België. Alle zintuigen gebruiken in Wallonië en de Ardennen

Omringd door de warme tinten en kleuren van de herfst, wordt jouw avontuur in Wallonië nog net dat beetje mooier. De herfst is dan ook het uitgelezen seizoen om te genieten van de ritselende en knisperende bladeren onder je schoenen tijdens het wandelen. Of om te kijken naar de reeën...

Rust in 't Landje Apart | Reisverslag en reistips West-Zeeuws-Vlaanderen

Reporter Marloes van Pareren schreef het al: West-Zeeuws-Vlaanderen beleef je. Voor haar persoonlijk was dat haar eigen kindertijd: het kleine meisje en de volwassen buitenliefhebber mengden, fietsend langs de Zeeuwse kust. Voor mij is het anders. Ik ben hier voor het eerst.  De haven van Breskens. Foto: Manja Herrebrugh 't...
Lees verder

Goeree Overflakkee is genieten voor de wandel- en vogelliefhebber

Ik ben een paar dagen op stap in het zuiden van Zuid Holland. Ik deed een audiotour op de fiets, ging mee op bevertocht en wandelde in de Biesbosch en ik bezocht het eiland Tiengemeten. Wat heerlijk om op deze manier Nationaal Park NLDelta te mogen ontdekken. Goeree Overflakkee We...

Ontdek de verrassende achtertuin van het Twentse dorp Wierden

Dacht je dat het platteland alleen uit koeien en boerderijen bestaat? Dan heb je de achtertuin van het Twentse dorp Wierden nog niet bezocht. Iets buiten de kern van het dorp ligt het tweelingbuurtschap Rectum-Ypelo. Talrijke keren reed ik er langsheen. Onlangs vond ik het tijd om het buurtschap te...

Vier hoogtepunten tijdens je trip naar het magische Duitse Zwarte Woud

Geniet van prachtige uitzichten, dwaal rond in ruige bossen en proef culinaire hoogstandjes. Dat beleef je in het grootste bosgebied van Duitsland. Het Zwarte Woud bestaat vooral uit dennen- en sparrenbomen en kent 45 wandelpaden met leuke thema’s. Het woud is wereldwijd bekend vanwege de sprookjes van de gebroeders Grimm....

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail van Gulpen naar Mheer

WANDELVERSLAG |  Wandelen door België en Zuid-Limburg Door Anita Boes Dag vier van de Dutch Mountain Trail is aangebroken. Dag 1, dag 2 en dag 3 liep ik samen met Twan. Vandaag en morgen loop ik alleen. Deze dag is flink bewolkt. De uitzichten vanaf de toppen zijn dus minder...

Dör’t Moor verkozen tot dagwandeling van het jaar in Duitsland

Elk jaar kunnen lezers van het Duitse Wandermagazin de wandelroute van het jaar kiezen. Dit jaar hebben meer dan 39.000 lezers hun stem uitgebracht en de wandelroute Dör’t Moor is uitgeroepen tot mooiste dagwandeling van Duitsland. Het komt niet vaak voor dat een vlakke wandeling de begeerde prijs in ontvangst...

Reisverslag en reistips Zeeuws Vlaanderen

Een fietstocht door heden en verleden Tekst: Marloes van Pareren, Foto's: Manja Herrebrugh en Marloes van Pareren Zeeuws Vlaanderen: Het meest zuidelijke en onbekende deel van de provincie Zeeland. Met een dialect dat veel wegheeft van het nabije België wordt er vaak gedacht dat Zeeuws Vlaanderen een stuk van Belgisch...
Lees verder

Het Waterloopbos als paddenstoelenparadijs voor jong en oud

Het walhalla voor paddenstoelen. Vanwege de natte en droge, verschillende soorten ondergrond zijn er veel soorten te spotten in het Waterloopbos. Omdat het best een eind rijden was, besloot ik voor zonsopkomst te vertrekken. Bij aankomst was het nog rustig en kon ik, ondanks de motregen, op mijn gemak rondwandelen....

Zeeland is perfect voor een actieve nazomer en herfst in de buitenlucht

Met enig regelmaat keer ik terug naar Zeeland. De provincie waar ik sinds mijn jeugd al kom. Verrassende natuur, het strand altijd dichtbij en een rijke geschiedenis. Zeeland heeft het allemaal. Ook dit jaar had ik het voorrecht om in de nazomer nog een paar dagen te mogen genieten van...

Wandeltips NL | Bevers spotten en wandelen in de Biesbosch

Ik had al veel gehoord over de Biesbosch, maar ik was er nog nooit geweest. Nu mocht ik op ontdekking in dit bijzonder Nationaal Park De Biesbosch dat een onderdeel is van Nationaal Park NLDelta. Op zaterdagavond ging ik mee met een bevertocht dat vanaf het Biesboschcentrum Dordrecht vertrok. Met...

Tips voor een short-trip naar Luxemburg in de herfst

Luxemburg is ook in dit jaargetijde een ideale bestemming: dichtbij, overzichtelijk en divers. Het groothertogdom heeft in het laatste kwartaal van 2021 veel nieuws in petto. We zetten de beste tips voor een herfst-break in Luxemburg op een rij. Voor jou als lezer van OutdoorDichtbij   selecteerde ik de verkenningen...
Lees verder

De herfst is magisch in Noordrijn-Westfalen

Je vakantieplezier kan bijna niet op, in Noordrijn-Westfalen, net over de grens. Zeker als de dagen weer wat korter worden kun je met volle teugen genieten van sprankelende steden, ontwapende natuur, ruisende bossen, glinsterende meren en kronkelende weggetjes door het platteland, gastvrije eettentjes en knusse hotels met open haard, een...

De Schinveldse Bossen: een wandelroute tussen de sterren

Tot mijn zesde jaar heb ik in Schinveld gewoond, een Limburgs dorp dat aan Duitsland grenst. Het staat o.a. bekend om het zweefvliegveld, de AWACS en het mooie wandelgebied dat in het dal van de Roode beek ligt. Deze zomer zijn Haico en ik de Schinveldse Bossen gaan verkennen om...
Lees verder

Genieten van pure natuur, wildlife en leuke activiteiten in Ede

Lekker die zuurstof in de lucht Bij Natuurcentrum Veluwe spreek ik af met een van mijn beste vriendinnen. Nou meid, zeg ik, hier begint ons avontuur, we gaan ons laten verrassen en gaan Ede ontdekken in 24-uur. Het programma begint "rustig" met een wandelroute van 4,2 kilometer naar Boerderij/theeschenkerij Mossel. Via...

Dit is één van de mooiste wandelroutes over de Sallandse Heuvelrug

Wandelen over de paarse heidevelden doe je nu! Door: Karin Nijhof B ezoek nu de heide, want de bloeiperiode duurt niet lang! Meestal verdwijnt de prachtige paars gekleurde heide medio september. Outdoorreporter Karin wandelde over de prachtige paarse heidevelden van de Sallandse Heuvelrug, een mooi natuurgebied van Overijssel. Het Nationaal Park...

Op outdoor ontdekking in de Kempen in Vlaanderen

Het zijn onze Zuiderlijke buren, op nog geen 1,5 uur rijden vanaf mijn huis, maar toch valt het tegen hoe vaak ik op ontdekking ben geweest in Vlaanderen. Daar moest natuurlijk verandering in komen. Enthousiast maakte ik plannen om te gaan wandelen en mountainbiken in de Kempen, maar COVID-19 gooide...

WANDELVERSLAG | Struinen door duin, strand en dorpjes op de Wadden

WANDELVERSLAG | Struinen door duin, strand en dorpjes op de Wadden Door Anita Boes De laatste ochtend Waddenwandelen is aangebroken. Deze beelden laten zien wat ik de laatste halve dag afleg. Ik start in Midsland met het 1e deel van etappe 3 (ik loop deze etappe in tegengestelde richting). De route...

WANDELVERSLAG | Waddenwandelen op een streekpad op Terschelling

WANDELVERSLAG | Waddenwandelen op Terschelling Door Anita Boes Dag twee van het Waddenwandelen; een streekpad op de Nederlandse Wadden. Vandaag start ik in Midsland met het tweede deel van etappe 3 en ik vervolg mijn weg door het lopen van etappe 1. De route loopt via de polders, naar Kooiboschjes...