Limburg

Wandelverslag

De Schinveldse Bossen: een wandelroute tussen de sterren

Tot mijn zesde jaar heb ik in Schinveld gewoond, een Limburgs dorp dat aan Duitsland grenst. Het staat o.a. bekend om het zweefvliegveld, de AWACS en het mooie wandelgebied dat in het dal van de Roode beek ligt. Deze zomer zijn Haico en ik de Schinveldse Bossen gaan verkennen om...

Met een retro-camper door Limburg op zoek naar Frans vakantiegevoel

Het Franse vakantiegevoel in Limburg Door Koen Somers In Zuid-Limburg is de zeer diverse Mergellandroute uitgestippeld. De route van ruim 110 kilometer is al in 1960 uitgezet met de kenmerkende zeshoekige bordjes. Je navigatiesysteem kan je dus thuislaten. Het is hier gewoon volop genieten van de diverse uitzichten, maar verlies de bordjes...

Wandelverslag Limburg | Mijn dagwandeling rondom de Vaalserberg

Wandelverslag Limburg | Mijn dagwandeling rondom de Vaalserberg Door Tessa Kramer Het is zondagochtend, de eerste zonnestralen schijnen door de ramen. Buiten nog ietwat koud, maar met de juiste kleding aan is dat zo vergeten. Vandaag lopen we de zogenoemde bergwandeling Vaalserberg, zo'n twaalf kilometer. En hoewel je wellicht je...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail in Zuid-Limburg, dag 1

WANDELVERSLAG | Bergtocht op de hoogste toppen van Nederland Door Anita Boes In een zoektocht naar een mooie meerdaagse wandelroute kwam ik bij de Dutch Mountain Trail terecht. Deze ruige wandeltocht is ruim honderd kilometer lang. De route voert langs de zeven steilste bergtoppen van Zuid-Limburg. Op elke "Dutch Mountain"...

WANDELEN IN ZUID-LIMBURG | De Sint-Pietersberg en de Oehoe vallei

WANDELEN IN ZUID-LIMBURG | De Sint-Pietersberg en de Oehoe vallei Door Herman van Alfen Vandaag maakten we een wandeling bij de St. Pietersberg. Deze voormalige mergelgroeve die tegenwoordig wordt beheerd door Natuurmonumenten, is een uniek stuk geschiedenis en natuur in ontwikkeling in Nederland. Er zijn verschillende wandelingen op en rond...

WANDELEN IN LIMBURG | Van de Gulperberg naar Oud Valkenburg en terug

WANDELEN IN LIMBURG | Van de Gulperberg naar Oud Valkenburg en terug Een wandelverslag van Herman van Alfen Deze week ben ik samen met mijn dochter van vijftien en zoon van dertien in Zuid-Limburg. De rest van het gezin blijft thuis, ivm werk en een jongste dochter die een iets minder...

DUTCH MOUNTAIN TRAIL | De beklimming van de Observant

DUTCH MOUNTAIN TRAIL | De beklimming van de Observant Door Herman van Alfen | 24 januari 2021 Vandaag van Eijsden naar Maastricht gelopen. Een mooie tocht van 23 kilometer en 350 hoogtemeters. En de zevende van de seven summits beklommen de Observant. En dat was echt een beklimming. In de...

WANDELROUTES LIMBURG | Wandelen langs Duitsland en blauwe bessen in Boukoul

Wandelen langs Duitsland en blauwe bessen in Boukoul Een wandelverslag van Tammy Pagen Het nieuwe jaar werd bij ons ingeluid door, net als vele anderen, een stevige wandeling te maken. We besloten een gebied te verkennen waar we nog niet waren geweest en kwamen zo uit in het grote wandelknooppuntennetwerk...

Heerlijk vertoefen op de Brunssummerheide in Limburg

Een fotoreportage van Tammy Pagen Outdoor heel Dichtbij... Op vijf minuten afstand heerlijk vertoeven in het hondenlosloopgebied van de Brunssummerheide. In Limburg wonen is zeker geen straf zoals je hieronder kunt zien! Brunssummerheide. Foto: Tammy Pagen Brunssummerheide. Foto: Tammy Pagen Brunssummerheide. Foto: Tammy Pagen Brunssummerheide. Foto: Tammy Pagen VOLG JE...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail, dag 3 van Vaals naar Gulpen

WANDELVERSLAG | Bergwandelen in Zuid-Limburg Door Anita Boes Dag drie van de Dutch Mountain Trail breekt aan. De dagen ervoor liepen we in een middagje naar Kerkrade de volgende dag naar Vaals. Vandaag stappen we vanuit het hotel de Duitse grens over en al snel komen we in het bos...

WANDELEN IN NL | Van Camping Gulperberg naar Vijlen

WANDELEN IN NL | Van Camping Gulperberg naar Vijlen Door Herman van Alfen Vandaag deden we de wandeling van camping Gulperberg naar Vijlen. De ochtend begon nevelig en fris. Het eerste stuk ging al gelijk steil omhoog door de bossen. Hierna volgden weilanden met prachtige uitzichten. Onderweg passeerde we verschillende...

WANDELEN IN NL | Trage tocht Slenaken in Limburg

WANDELEN IN NL | Trage tocht Slenaken in Limburg Door Herman van Alfen Vandaag wandelden we de trage tocht Slenaken. Deze hike van zeventien kilometer, met de nodige hoogtemeters, begint midden in Slenaken. Hier bevindt zich een parkeerplaats, waar op deze februari ochtend om kwart over negen nog genoeg plaats...

WANDELEN IN NL | De Wolfskoproute in Zuid-Limburg

WANDELEN IN NL | De Wolfskoproute in Zuid-Limburg Door Herman van Alfen Ik ben samen met mijn twee oudste kinderen een week aan het wandelen in Limburg. Vandaag wandelden we de Wolfskoproute. Deze hike in het zuiden van Limburg laat het mooiste zien van de flora en fauna die de...

WANDELVERHALEN | De grensroute door Nederland, Duitsland en België

WANDELVERHALEN | De grensroute door Nederland, Duitsland en België Door Herman van Alfen We startten onze hike vandaag op het hoogste punt van Nederland en nemen natuurlijk ook gelijk het Drielandenpunt mee. We lopen vandaag Grensroute 6. Deze brengt ons door Nederland, België en Duitsland. De grens loopt hier zo...

WANDELVERSLAG | Wild-wandelen in Limburg

WANDELVERSLAG | Wild-wandelen in Limburg Een reisverhaal van Marloes van Pareren Ken je dat? Er zijn plekken in Europa die ik beter ken dan mijn eigen kikkerlandje. Ik kan je alles vertellen over de mooiste natuurgebieden in Scandinavië of je de beste restaurantjes in Italië aanwijzen. Maar de mooiste natuurwandelingen...
Lees verder

Misschien wel de mooiste old-school mountainbikeroutes van Limburg

Misschien wel de mooiste old-school mountainbikeroutes van Limburg Door door André Deunhouwer Mountainbiken is 'hot' en overal in het land schieten mountainbikeroutes als paddenstoelen uit de grond. Een goede zaak als je het mij vraagt. Wat opvalt is dat er bij alle nieuwe routes vooral de nadruk wordt gelegd op...

DMT | De zwaarste wandelroute van Nederland, dag 3

DMT | De zwaarste wandelroute van Nederland, dag 3 Door Herman van Alfen Vandaag stond de etappe van Vaals naar Gulpen op het programma. We zijn vroeg vertrokken, want we hadden een pittige tocht voor de boeg. Na 27 km en 550 hoogte meters kwamen we aan in Gulpen. Onderweg...

WANDELVERSLAG | De Dutch Mountain Trail, de zwaarste trail van Nederland

WANDELVERSLAG | De Dutch Mountain Trail, de zwaarste trail van Nederland Door Herman van Alfen Vandaag zijn we - mijn broer en ik - begonnen met een coronaproof-uitdaging. De Dutch Mountain Trail. Wat de zwaarste trail van Nederland schijnt te zijn. Vandaag de eerste van de Seven Summits beklommen de...

Roadtrip door Nederland: Provincie Limburg

Roadtrip in eigen land: Limburg Een verhaal van Tessa Kramer Een paar weken geleden maakte ik een roadtrip door alle twaalf provincies die ons eigen land telt. Een paar stedentripjes waar ik vrienden bezocht of nog niet eerder was geweest stonden ook op het programma. Toch was het grootste gedeelte...

Wandelverhalen uit Limburg: Hoensbroek met de honden

Wandelverhalen uit Limburg: Hoensbroek met de honden Door Tammy Pagen In mijn woonplaats staat Kasteel Hoensbroek, een van de best bewaarde kastelen van Europa. Het kasteel kent diverse bouwperiodes van ongeveer 1375 tot 1725 (maar het oudste gedeelte waar het kasteel rondom opgebouwd is, stamt uit nog vroegere tijd) en...