Wandelverslag

Het Waterloopbos als paddenstoelenparadijs voor jong en oud

Het walhalla voor paddenstoelen. Vanwege de natte en droge, verschillende soorten ondergrond zijn er veel soorten te spotten in het Waterloopbos. Omdat het best een eind rijden was, besloot ik voor zonsopkomst te vertrekken. Bij aankomst was het nog rustig en kon ik, ondanks de motregen, op mijn gemak rondwandelen....

Eiland Tiengemeten: een stiltewalhalla onder de rook van Rotterdam

Ik ga op pad naar het eiland Tiengemeten. Vlakbij een dichtbevolkt en industrieel gebied in Nederland ligt Tiengemeten in het water Haringvliet. De veerpont vanuit Zuid-Beijerland gaat maar een keer per uur en brengt je binnen 10 minuten aan op het eiland. Ik vind het heerlijk om met een pont...

Goeree Overflakkee is genieten voor de wandel- en vogelliefhebber

Ik ben een paar dagen op stap in het zuiden van Zuid Holland. Ik deed een audiotour op de fiets, ging mee op bevertocht en wandelde in de Biesbosch en ik bezocht het eiland Tiengemeten. Wat heerlijk om op deze manier Nationaal Park NLDelta te mogen ontdekken. Goeree Overflakkee We...
Lees verder

Deze zes plekken in Nederland zijn geweldig om vogels te spotten

Vergeet je verrekijker niet... Door: Pauline van der Waal | Beleef de Nationale Parken Vogelliefhebbers kunnen in Nederland op veel plekken terecht. Zowel vaste bewoners, overwinteraars als trekvogels vinden ons water- en voedselrijke landje een heerlijke plek. Vogels spotten kun je daarom op veel plaatsen, maar in de vele Nationale...

Kampeer en Caravan Jaarbeurs van 6 - 10 oktober 2021

Toen we het nieuws vernamen dat er gewoon weer een grote reisbeurs zou plaatsvinden maakte ons hart een klein sprongetje. We zijn dus écht onderweg naar het oude normaal! Een heerlijk gevoel is dat en we zijn aan het aftellen, want OutdoorDichtbij is erbij natuurlijk. Jij ook? Grootste camping van...
Schinveldse Bossen

De Schinveldse Bossen: een wandelroute tussen de sterren

Tot mijn zesde jaar heb ik in Schinveld gewoond, een Limburgs dorp dat aan Duitsland grenst. Het staat o.a. bekend om het zweefvliegveld, de AWACS en het mooie wandelgebied dat in het dal van de Roode beek ligt. Deze zomer zijn Haico en ik de Schinveldse Bossen gaan verkennen om...

Dör’t Moor verkozen tot dagwandeling van het jaar in Duitsland

Elk jaar kunnen lezers van het Duitse Wandermagazin de wandelroute van het jaar kiezen. Dit jaar hebben meer dan 39.000 lezers hun stem uitgebracht en de wandelroute Dör’t Moor is uitgeroepen tot mooiste dagwandeling van Duitsland. Het komt niet vaak voor dat een vlakke wandeling de begeerde prijs in ontvangst...

Doe mee met Bergans en het WNF en vergroot de duurzaamheid!

Doe mee met Bergans en het WNF en vergroot de duurzaamheid! Door Pauline van der Waal l Fan van Bergans of Norway Als natuurliefhebbers maken wij ons zorgen over de klimaatverandering. Winter(sport)-seizoenen worden steeds korter en grilliger, en zomers zijn veel droger en worden geplaagd door sterkere hoosbuien. Het is tijd...

Wandeltips NL | Bevers spotten en wandelen in de Biesbosch

Ik had al veel gehoord over de Biesbosch, maar ik was er nog nooit geweest. Nu mocht ik op ontdekking in dit bijzonder Nationaal Park De Biesbosch dat een onderdeel is van Nationaal Park NLDelta. Op zaterdagavond ging ik mee met een bevertocht dat vanaf het Biesboschcentrum Dordrecht vertrok. Met...

Fietsen in Nederland | Verken Dordrecht en Biesbosch met een audiotour

Ik mocht op reis naar een gebied wat ik nog niet kende. De audiotour van de ‘Meesterwerk Nederlands Landschap’ app van Nationaal Park NLDelta zorgde ervoor dat ik tijdens een fietsroute meer te weten kwam over (de geschiedenis van) de omgeving.  Ik toog op een fiets en deed mijn 'oortjes'...
Lees verder

De Oostvaarderplassen, ervaren vanuit een ander perspectief

De bronsttijd is in volle gang! Sinds donderdag burlen de edelherten te Oostvaardersplassen er ook aardig op los. Dit weekend trok ik er te voet en per ecokar op uit om een glimp op te vangen van dit bijzondere tafereel. Omdat het gebied slechts deels toegankelijk is, ging ik dit weekend...

HERFSTTIPS! Dit zijn de leukste activiteiten in de Nationale Parken van Nederland

Er valt zoveel te beleven deze herfst Door: Pauline van der Waal | Beleef de Nationale Parken Het is bijna herfst(vakantie) en wat is er mooier om met alle herfstkleuren om je heen van de natuur te genieten? Niet getreurd dat de zomer voorbij is, want de herfst is juist...

Volg het spoor van Vincent van Gogh door de Brabantse natuur met deze tips

Natuur, steden en natuurlijk de beroemde schilder zelf Door: Pauline van der Waal | Van Gogh Nationaal Park Klinkt het Van Gogh Nationaal Park je (nog) niet zo bekend in de oren? Dat kan kloppen, want het is een Nationaal Park in oprichting. Dat biedt jou de kans om een...

Heel veel bijzondere activiteiten in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal

Sporen van de ijstijd, heide en heuvels Door: Pauline van der Waal | Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal Het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal is heel bijzonder binnen Nederland. Het is het grootste aaneengesloten droge heidegebied van Noordwest-Europa, maar heeft ook maar liefst 26 'bergen'. Je...
natuurmarkerwadden-228820 Landal

Oostvaardersplassen, Lepelaarplassen, Marker Wadden en het Markermeer: beleef Nationaal Park Nieuw Land

Het jongste Nationale Park van Nederland is heel bijzonder Door: Pauline van der Waal | Nationale Parken Je hebt vast recentelijk wel één en ander gehoord over de Marker Wadden. Vijf nieuwe en onbewoonde natuureilandjes, die tussen 2016 en 2021 zijn aangelegd in het Markermeer. Een heel bijzonder natuurgebied, maar...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail van Gulpen naar Mheer

WANDELVERSLAG |  Wandelen door België en Zuid-Limburg Door Anita Boes Dag vier van de Dutch Mountain Trail is aangebroken. Dag 1, dag 2 en dag 3 liep ik samen met Twan. Vandaag en morgen loop ik alleen. Deze dag is flink bewolkt. De uitzichten vanaf de toppen zijn dus minder...

WADDENWANDELEN |  Banjeren over Terschelling

WADDENWANDELEN |  Banjeren over Terschelling Door Anita Boes Het staat al langer op mijn langeafstandswandellijstje: Waddenwandelen. Wandelnet heeft een streekpad op de Nederlandse Wadden. Waddenwandelen is wandelen in het grootste en meest afwisselende wandelgebied van Nederland. Strand en duinen, bos en kwelder, weides en dorpjes. De wandellussen beginnen en eindigen bij...
Lees verder

German.Local.Culture | Ontdek samen met David de hoogtepunten van Pforzheim en omgeving

Proef de lokale cultuur van Pforzheim Door: Pauline van der Waal | Pforzheim Pforzheim in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is de toegangspoort tot het Zwarte Woud. Daardoor geniet je hier van de levendigheid van de stad, maar ben je ook in no-time midden in het groen. Voor de allerbeste insidertips...
Pad door bos, Vaals

Wandelverslag Limburg | Mijn dagwandeling rondom de Vaalserberg

Wandelverslag Limburg | Mijn dagwandeling rondom de Vaalserberg Door Tessa Kramer Het is zondagochtend, de eerste zonnestralen schijnen door de ramen. Buiten nog ietwat koud, maar met de juiste kleding aan is dat zo vergeten. Vandaag lopen we de zogenoemde bergwandeling Vaalserberg, zo'n twaalf kilometer. En hoewel je wellicht je...
Ameland

Fotoverslag: zo mooi is Ameland!

Een weekend genieten met hoofdletter G Door Ilse Nijhof | Eigen foto's Ilse Nijhof R eporter Ilse komt uit het Noorden en is dan ook al meerdere keren op Ameland geweest. Toch blijft het eiland één van haar favoriete vakantieplekken dichtbij. Zodra je op de boot zit neemt het vakantiegevoel...