Duurzaamheid | Outdoormerk Rab heeft eigen programma voor het verzamelen en recyclen van dons.

Het Britse outdoormerk Rab, eigendom van Equip Outdoor Technologies, heeft een eigen programma ontwikkeld voor het verzamelen en recyclen van dons. De regeling maakt deel uit van de duurzaamheidsstrategie van Equip voor de lange termijn, waarbij Equip in 2020 is gecertificeerd als klimaatneutraal bedrijf en als doel heeft om Net Zero te bereiken in 2030.
De service wordt aangeboden op het hoofdkantoor van Rab in Alfreton, in de UK, en wordt gelanceerd in samenwerking met experts op het gebied van recycling van dons. Als de Britse proef succesvol is, is Rab van plan de service wereldwijd uit te rollen. In 2020 werd het iconische Microlight-assortiment van Rab geüpdatet met 100% P.U.R.E. Gerecycled dons. Daarnaast heeft het merk een breed scala aan producten waarin meer gerecyclede materialen zijn verwerkt.

Consumenten wordt aangeboden om versleten donsproducten (zoals donsjassen en slaapzakken) naar de recyclingservice op het hoofdkantoor van Rab te brengen. Er is vooral interesse in donsbedden, zoals dekbedden en kussens, die in het verleden moeilijk te recyclen waren. Het dons wordt vervolgens naar Minardi Piume gestuurd, het team achter P.U.R.E. gerecycled dons. P.U.R.E. is het eerste gerecyclede dons dat is gecertificeerd door de Global Recycling Standard (GRS).
Beoordeeld op kwaliteit
Na te zijn gewassen, behandeld en beoordeeld op kwaliteit kan het dons worden gebruikt voor nieuwe outdoorproducten. Andere materialen die voortkomen uit de verzamelde items worden verwerkt en gerecycled op een externe locatie. Deze service brengt geen extra kosten met zich mee voor eindgebruikers.
Dons is natuurlijk een van de meest isolerende materialen ter wereld. Door het te recyclen kunnen we een waardevol materiaal terugwinnen dat anders op de vuilnisbelt terecht zou komen.
Masters of Insulation
Debbie Read van Rab legt uit: “Dons is altijd onderdeel geweest van Rabs identiteit en we zijn er trots op dat we onszelf‘ The Masters of Insulation’ kunnen noemen. Met de lancering van ons eigen programma voor het verzamelen en recyclen van dons, zijn we blij om weer een stap te zetten naar een duurzamer bedrijf en daarmee een van de leiders te zijn in de outdoor-industrie.”

Edwin is eigenaar van Reisschrijvers Media. Deze online uitgever publiceert naast Outdoordichtbij ook Mountainreporters, Alpenweerman en SnowRepublic. Hij is een gedreven zeiler, bergwandelaar en skiër en heeft een passie voor oceanen en bergen. Edwin hoopt met zijn online magazines meer mensen te laten genieten van de uitbundigheid en intensiteit van de natuur.