Review Oppo Band | Ideaal voor een optimale gezondheid

Door Judith Kimenai

Daar is hij dan! Na een dag hard werken ligt het langverwachte pakketje op mijn deurmat. Ik krijg direct dat sinterklaasgevoel, terwijl ik al lang weet wat er in het kleine doosje zit. Vol verwachting scheur ik het papier los en langzaam komt hij tevoorschijn: de Oppo Band, een activity tracker met ogenschijnlijk veel mogelijkheden. De komende weken zal ik hem aan een grondig onderzoek onderwerpen.

Oppo Band in de verpakking
De Oppo Band in z’n originele verpakking

Sporthorloge vs. activity tracker

Eerlijk is eerlijk: mijn verwachtingen van deze Fitbit look-a-like zijn bij aanvang niet direct hooggespannen. Al jaren sport en leef ik samen met mijn vertrouwde Suunto Spartan Sport. Ik zweer bij dat device en ik moet nog maar zien of de Oppo Band aan die ervaring kan tippen. Toch besluit ik al mijn vooroordelen los te laten en zo blanco mogelijk in dit experiment te stappen.

Mijn plan is simpel: we vertrekken binnenkort naar Ierland en daar kan ik alle mogelijkheden van de activity tracker uittesten. In mijn enthousiasme vergeet ik echter dat onze trip geen vakantie is, maar een huizenjacht. Voor intensief sporten blijk ik helemaal geen tijd te hebben tussen de bezichtigingen, makelaarsafspraken en mijn werk door.

Meten is weten

Gelukkig kom ik er al snel achter dat de Oppo Band juist heel geschikt is voor de monitoring van mijn dagelijkse leven. Het bandje zit lekker en ik houd hem dan ook dag en nacht om. De kleine tracker houdt bij wat je mag verwachten: hij registreert elke stap die ik zet, meet mijn hartslag en berekent met die gegevens het aantal calorieën dat ik per dag verbrand. Daarbij wijkt hij niet ver af van mijn Suunto, die ik voor deze test om mijn andere pols draag.

Leuke bijkomstigheid is de mogelijkheid om de zuurstofopname van mijn bloed te meten. Op elk moment van de dag bepaal ik zo of het goed gesteld is met mijn waarden. Dat lijkt me vooral interessant op hoogte! Helaas reiken de toppen van de Ierse bergen niet hoog genoeg om het te testen.

Gezonde lifestyle

Gaandeweg kom ik erachter dat de Oppo Band vooral inspireert tot een gezonde levensstijl. Wanneer ik te lang achter mijn laptop zit, word ik er met een stevig trilsignaal op geattendeerd dat het tijd is voor actie. Daarnaast is er de mogelijkheid tot een geleide ademhalingsoefening. Via de trilfunctie krijg ik de opdracht langzaam en diep in- en uit te ademen. Dat voelt als een letterlijke verademing in een stressvolle week als deze.

Verder houdt het kleine apparaatje bij hoe diep ik slaap. Mijn Suunto doet dat ook, maar tot op heden heb ik die feature nooit gebruikt. Wat heb je immers achteraf aan die gegevens? Maar nu ik de Oppo Band test, realiseer ik me dat dit slaapdagboek een perfecte tool is voor patroonherkenning. Het stimuleert me kritisch te kijken naar mijn gedrag: Wanneer sliep ik slechter? Wat deed ik de avond vooraf? Wat hield me bezig? En hoe zorg ik voor een gezonder slaapritme? Kortom, ik vind het een prima toevoeging!

In onderstaande video zie je de menustructuur van de Oppo Band, waar ik moeiteloos doorheen swipe.

Tijd voor training

Eenmaal terug in Nederland wordt het toch tijd voor een hardlooptraining. Zoals ik gewend ben, zet ik m’n horloge aan en laat ik mijn telefoon thuis. Dat is nooit een probleem als ik met de Suunto op pad ga; die houdt alles zelf bij. Bij de Oppo Band blijkt dat een ander verhaal. Al na 100 meter krijg ik een melding: de gegevens zullen onvolledig zijn als je je smartphone niet meeneemt.

Even twijfel ik. Zal ik omdraaien? Ik besluit door te lopen. In een toch al druk bestaan vind ik het heerlijk dat ik even niet de ballast van een smartphone om me heen heb. Zo heb ik alle ruimte voor rust en stilte tijdens mijn run. Bovendien ben ik nieuwsgierig naar de metingen die de Oppo Band wél zelfstandig doet.

Een goed bewaard geheim

Het resultaat? De metingen blijven beperkt tot afstand, hartslag en cadans. Bij een tweede run mét telefoon komt daar nog een exacte routeregistratie bovenop. Informatie over hartslagzones ontbreekt. De cijfers zijn tijdens mijn run nauwelijks leesbaar, omdat ze simpelweg extreem klein zijn. Bovendien gaat het schermpje pas aan als ik het aanraak. Daardoor blijven de getallen tijdens de training een goed bewaard geheim. Pas achteraf kan ik mijn work-out goed analyseren.

Beeld van de Oppo band om de pols met gegevens tijdens het sporten.
De gegevens zijn tijdens het sport moeilijk af te lezen door de kleine letters. Foto: Judith Kimenai

Deze prestatie kan niet op tegen de mogelijkheden van de Suunto, maar ik realiseer me dat ik daarmee appels met peren vergelijk. Een duurder sporthorloge met ingebouwde GPS heeft tijdens een training nu eenmaal meer mogelijkheden dan een activity tracker als de Oppo Band.

Het grote voordeel

Het grote voordeel van de Oppo Band is de ingebouwde polshartslagmeter. Hoewel die misschien niet zo accuraat is als een borstband, vind ik het heerlijk om zonder de band te kunnen lopen en toch mijn hartslag in de gaten te houden.

Judith hardlopend met haar hond
Hond Charlie mag mee tijdens de testrun. Foto: Kees van het Maalpad

Klein beeldscherm van goede kwaliteit

Het kleine formaat beeldscherm vind ik tijdens het sporten niet zo handig. Gedurende de rest van de dag vind ik het echter wel prettig dat ik niet zo’n groot horloge om m’n pols heb. Het scherm gaat pas aan als je beweegt. Dat bespaart een hoop energie, maar is niet altijd praktisch. Gelukkig hoef ik geen enorme bewegingen te maken om het scherm te activeren. Een tikje op het touchscreen is voldoende.

Ik kan zelf de helderheid van het kwalitatief goede AMOLED-scherm bepalen. Tijdens het sporten zet ik hem op de helderste stand, die minder energiezuinig is. Dat is voor korte runs niet zo’n probleem. Voordat ik ga slapen, zet ik de helderheid terug naar 20%. Daarmee voorkom ik een extra lichtprikkel als ik tijdens mijn slaap te beweeglijk ben.

Opladen

De batterijduur van de Oppo Band is bij regulier gebruik gewoon prima. Pas na een kleine 2 weken verlangt hij naar zijn oplader. Het laadproces is wat omslachtig. Voordat ik het device aan de lader kan koppelen, moet ik hem ontdoen van zijn bandje. Dat gaat gelukkig vrij simpel, met behulp van een kliksysteem.

Het snoertje is extreem kort. Een adapter is niet meegeleverd. Ik besluit de tracker via mijn laptop op te laden. Dat gaat prima; binnen 1,5 uur zit hij weer vol energie en kan hij er weer een dag of 12 tegenaan. Tenzij ik heel veel ga sporten natuurlijk.

Digitale alleskunner

Pas later in de testperiode ontdek ik de ware digitale identiteit van de Oppo Band. De comfortabele tracker wordt voor mij letterlijk het verlengstuk van mijn smartphone. Zolang die maar in de buurt is, zijn de mogelijkheden groot.

De Oppo Band vertelt me met een trilsignaal wanneer oproepen en berichten binnenkomen. Beantwoorden kan ik ze echter niet. Wel kan ik een oproep afwijzen als een telefoontje me niet goed uitkomt. Deze functies zijn geweldig voor mensen die altijd bereikbaar willen zijn. Persoonlijk sta ik liever niet de hele dag ‘aan’ en zet ik daarom de meldingen uit.

Wat ik wél heel prettig vind, is de mogelijkheid mijn digitale muzieklijsten te controleren vanaf de tracker. Komt er een saai nummer voorbij? Next! Met 1 tik op het scherm ga je door naar het volgende nummer. Je telefoon laat ik gewoon in mijn tas zitten.

De klappers

Toch zijn er voor mij 2 features die met kop en schouders boven de rest uitsteken: de camerabediening op afstand en de vind-mijn-telefoon-app.

Ik zie het al helemaal voor me: ik wil een foto maken van een edelhert dat in de schemer voorzichtig zijn veilige schuilplaats verlaat. Het liefst maak ik die foto van dichtbij, maar de aard van het vluchtdier laat mijn aanwezigheid niet toe. Hoe fijn is het dan dat je zelf op een afstandje toe kunt kijken, terwijl je telefoon veel dichterbij klaarstaat voor het perfecte shot? Ik hoef alleen nog maar op het beeldscherm van de tracker te drukken, dat nu als camerabesturing fungeert.

Oké, de kans dat dit scenario zich ooit op deze manier ontvouwt, is nihil. Maar toch, in mijn hoofd blijft de camerabediening op afstand een interessante toevoeging.

In de categorie ‘praktisch’ staat met stip op 1 de vind-mijn-telefoon-app. Zelfs als mijn telefoon in de stille modus verkeert, slingert hij een schel geluid de lucht in als ik op de zoekfunctie van het horloge druk. Ideaal voor een chaoot als ik. De zoekfunctie gaat weliswaar maar zo ver als de Bluetoothverbinding reikt, maar die extra stappen tijdens je zoektocht bevorderen je fitheid alleen maar. Win-win!

Oppo Band: leuk voor erbij

Ik ben te spreken over de Oppo Band. Ondanks dat hij qua sportanalyses niet kan tippen aan mijn Suunto, doet het device alles waar hij voor gemaakt is. Vooral als hij in de nabijheid is van mijn smartphone. Alle gegevens van mijn dagelijkse activiteiten vind ik terug in de bijbehorende Hey Tap Health app. Die app is voor mij een soort dagboek geworden met uitgebreide informatie over mijn dag- en nachtritme.

Van mij krijgt de Oppo Band 4 sterren.

De OPPO Band heeft een adviesprijs van 69 euro en is beschikbaar in de kleur zwart bij o.a. de OPPO e-store en Amazon.