wandelverhalen

Artikel

Wandelen in Nederland | Alleen op de wereld op Zuid-Texel

Texel. Mijn ‘buitenland’ op nog geen twee uur reizen vanaf mijn huis in Amsterdam-Noord. Zodra ik de veerboot op stap ben ik weg. Weg van mijn werk, de dagelijkse sleur, de chaos van de stad, de drukte in m’n hoofd… alsof ik alles achterlaat, daar op die kade van Den...

Eiland Tiengemeten: een stiltewalhalla onder de rook van Rotterdam

Ik ga op pad naar het eiland Tiengemeten. Vlakbij een dichtbevolkt en industrieel gebied in Nederland ligt Tiengemeten in het water Haringvliet. De veerpont vanuit Zuid-Beijerland gaat maar een keer per uur en brengt je binnen 10 minuten aan op het eiland. Ik vind het heerlijk om met een pont...

Goeree Overflakkee is genieten voor de wandel- en vogelliefhebber

Ik ben een paar dagen op stap in het zuiden van Zuid Holland. Ik deed een audiotour op de fiets, ging mee op bevertocht en wandelde in de Biesbosch en ik bezocht het eiland Tiengemeten. Wat heerlijk om op deze manier Nationaal Park NLDelta te mogen ontdekken. Goeree Overflakkee We...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail van Gulpen naar Mheer

WANDELVERSLAG |  Wandelen door België en Zuid-Limburg Door Anita Boes Dag vier van de Dutch Mountain Trail is aangebroken. Dag 1, dag 2 en dag 3 liep ik samen met Twan. Vandaag en morgen loop ik alleen. Deze dag is flink bewolkt. De uitzichten vanaf de toppen zijn dus minder...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail Sint Pietersberg

WANDELVERSLAG | Laatste etappe en rondwandeling D'n Observant Door Anita Boes Deze dag heb ik er zin in. Het is mijn laatste wandeldag in het heuvelachtige Zuid-Limburg. Ik sta op voor dag en dauw en na een smakelijk ontbijtbuffet stap ik bij Mheer de route weer op. De stijgende zon zorgt...

VERSLAG | Wandelen in vogelparadijs De Onlanden in Drenthe

VERSLAG | Wandelen in vogelparadijs De Onlanden in Drenthe Een wandelverslag van Paulien van der Werf In het uiterste puntje van Drenthe, onder de rook van Groningen, ligt een 2500 hectare groot natuurgebied. Het gebied wordt gebruikt als waterberging zodat de bewoners van Groningen en de omliggende dorpen droge voeten...

WANDELEN IN NL | Het Horsthoekerpad bij Heerde op de Veluwe

WANDELEN IN NL | Het Horsthoekerpad bij Heerde op de Veluwe Door Edwin Hagenouw Het is nog steeds winter in Nederland, maar de laatste dagen voelt het als lente. En dat is te zien op de populaire wandelplekken in ons mooie land. Vooral op de Veluwe zien we op vrije...

WANDELEN IN LIMBURG | Van de Gulperberg naar Oud Valkenburg en terug

WANDELEN IN LIMBURG | Van de Gulperberg naar Oud Valkenburg en terug Een wandelverslag van Herman van Alfen Deze week ben ik samen met mijn dochter van vijftien en zoon van dertien in Zuid-Limburg. De rest van het gezin blijft thuis, ivm werk en een jongste dochter die een iets minder...

Wandeltips NL | Bevers spotten en wandelen in de Biesbosch

Ik had al veel gehoord over de Biesbosch, maar ik was er nog nooit geweest. Nu mocht ik op ontdekking in dit bijzonder Nationaal Park De Biesbosch dat een onderdeel is van Nationaal Park NLDelta. Op zaterdagavond ging ik mee met een bevertocht dat vanaf het Biesboschcentrum Dordrecht vertrok. Met...

De Schinveldse Bossen: een wandelroute tussen de sterren

Tot mijn zesde jaar heb ik in Schinveld gewoond, een Limburgs dorp dat aan Duitsland grenst. Het staat o.a. bekend om het zweefvliegveld, de AWACS en het mooie wandelgebied dat in het dal van de Roode beek ligt. Deze zomer zijn Haico en ik de Schinveldse Bossen gaan verkennen om...

WANDELVERSLAG | Waddenwandelen op een streekpad op Terschelling

WANDELVERSLAG | Waddenwandelen op Terschelling Door Anita Boes Dag twee van het Waddenwandelen; een streekpad op de Nederlandse Wadden. Vandaag start ik in Midsland met het tweede deel van etappe 3 en ik vervolg mijn weg door het lopen van etappe 1. De route loopt via de polders, naar Kooiboschjes...

Fotoreportage NL | Dwalen door velden en langs sloten op het Klarenbeeksepad

Fotoreportage NL | Dwalen door velden en langs sloten op het Klarenbeeksepad Door Edwin Hagenouw Gisteren was het weer eens zover: weercode geel voor het oosten van het land. Het zou extreem worden, bizarre hoeveelheden regen, onweer en misschien ook nog wel een stevige hagelbui. We hadden een wandeldag gepland...

WANDELVERSLAG | Dutch Mountain Trail, dag 2 door Duitsland naar Vaals

WANDELVERSLAG | Wandelen door het Nederlands-Duitse grensgebied Door Anita Boes Dag twee van het wandelen van de Dutch Mountain Trail breekt aan. Na een stevig ontbijt lopen we Kerkrade uit en binnen een kilometer zijn we op Duits grondgebied. De Anstelerbeek heet hier de Amstelbach. We klimmen langzaam stroomopwaarts en...

WANDELVERSLAG | Langs de kust naar Noordwijk en Katwijk

WANDELVERSLAG | Langs de kust naar Noordwijk en Katwijk Door Marinka Hukema De wekker gaat al vroeg. Ik ga vandaag naar Noordwijk toe. Eerst even klaarmaken en wat eten. Daarna nog even de hond uitlaten, en dan kunnen we naar de trein. De reis begint in Amsterdam. We reizen naar station...

WANDELVERSLAG | Een intense ervaring in natuurgebied Noordsvaarder op Terschelling

WANDELVERSLAG | Natuurgebied Noordsvaarder op Terschelling Door Anita Boes D eze vierde dag op Terschelling ben ik vroeg uit de veren (lees hier de verslagen van dag 1, dag 2 en dag 3). Ik had gehoopt op weer zo'n schitterende zonsopgang als voorgaande dagen, maar deze dag is het enorm...

WANDELEN IN GELDERLAND | Kasteel Doorwerth, de Nederrijn en de Boersberg

WANDELEN IN GELDERLAND | Kasteel Doorwerth, de Nederrijn en de Boersberg Door Edwin Hagenouw Februari 2021 gaat de geschiedenisboeken in als een bijzondere maand. Achtentwintig dagen werden we verrast door Moeder Natuur. Eindelijk hadden we weer eens een wat langere periode met vrieskou in ons land, veroorzaakt door ijskoude lucht...

WANDELEN IN ZUID-LIMBURG | De Sint-Pietersberg en de Oehoe vallei

WANDELEN IN ZUID-LIMBURG | De Sint-Pietersberg en de Oehoe vallei Door Herman van Alfen Vandaag maakten we een wandeling bij de St. Pietersberg. Deze voormalige mergelgroeve die tegenwoordig wordt beheerd door Natuurmonumenten, is een uniek stuk geschiedenis en natuur in ontwikkeling in Nederland. Er zijn verschillende wandelingen op en rond...

WANDELEN IN NL | De Wolfskoproute in Zuid-Limburg

WANDELEN IN NL | De Wolfskoproute in Zuid-Limburg Door Herman van Alfen Ik ben samen met mijn twee oudste kinderen een week aan het wandelen in Limburg. Vandaag wandelden we de Wolfskoproute. Deze hike in het zuiden van Limburg laat het mooiste zien van de flora en fauna die de...