Hanwag is partner van OutdoorDichtbij. Ook interesse in een samenwerking? Kijk dan hier.

Duurzaamheid | Haglöfs is nu klimaatneutraal maar wil naar netto-nul emissie in 2030

Door Edwin Hagenouw

Het Zweedse kledingmerk, én partner van OutdoorDichtbij, Haglöfs is vanaf nu klimaatneutraal maar heeft als doel een netto-nul emissie in 2030. Haglöfs sluit zich aan bij het groeiend aantal bedrijven dat zich klimaatneutraal noemt. Daarbovenop lanceert ze haar nieuwe klimaatdoelstellingen voor de komende tien jaar: het verminderen van de eigen uitstoot met vijftig procent en het bereiken van een netto-nul emissie in 2030. Tegelijkertijd neemt ze de volledige verantwoordelijkheid en compenseert ze de resterende CO2-uitstoot onderweg naar 2030.

Valsspelen

‘Klimaatcompensatie voelt een beetje als valsspelen,’ aldus Fredrik Ohlsson, CEO Haglöfs. ‘Daardoor zijn we nu klimaatneutraal, maar dat betekent niet dat we zelf geen CO2-uitstoot hebben. Echter, voor nu is het de beste optie voor het klimaat en daarin willen we transparant zijn. Ondertussen gaan we met volle kracht, ambitieuze plannen en hard werken onze eigen uitstoot de komende tien jaar drastisch verminderen.

Tijdens die periode compenseren we door projecten te steunen die de CO2-uitstoot sneller verminderen dan wij.’ Klik hier voor de video van Fredrik Ohlsson over de klimaatstrategie van Haglöfs.

Drastische reducties

Om de opwarming beperkt te houden tot maximaal 1,5°C, waarmee de ergste gevolgen van klimaatverandering worden voorkomen, zijn drastische reducties van de CO2-uitstoot nodig. De doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs zijn kortgezegd halvering van de uitstoot van broeikasgassen dit decennium en het bereiken van een netto-nul emissie uiterlijk in 2050. Hiervoor is een enorme mondiale inspanning nodig. Omdat nog niet iedereen daarvoor klaar is moeten degenen die sneller kunnen acteren dat ook doen.

Sneller handelen

Dat is de reden waarom Haglöfs zich committeert om sneller te handelen met de ambitieuze klimaatdoelstelling om haar uitstoot de komende tien jaar al met vijftig procent te verminderen en tegen 2030 de netto-nul emissie te bereiken. Omdat het tijd kost om de reducties te realiseren neemt ze de volledige verantwoordelijkheid voor de resterende emissies onderweg door in 2021 al klimaatneutraal te worden.

Posbank, Veluwezoom. Foto: Edwin Hagenouw

Haglöfs heeft voldoende CO2-credits met hoogwaardig keurmerk gekocht om de carbon footprint van zowel de eigen activiteiten als die van de gehele toeleveringsketen te compenseren.

Impact

‘De productie van onze outdoorkleding heeft de grootste impact. Daarom dekt onze inzet voor het klimaat niet alleen de uitstoot van onze eigen activiteiten, maar ook de uitstoot die wordt gegenereerd door onze hele toeleveringsketen, van grondstofwinning tot levering aan consumenten,’ aldus Elaine Gardiner, Head of Sustainability.

De compensaties bevatten zowel projecten voor groene energie als herbebossing en bosbescherming. Deze zijn allemaal geverifieerd om voordelen te bieden die verder gaan dan klimaatmitigatie, zoals het ondersteunen van banen in de lokale gemeenschap of het beschermen van de biodiversiteit.

Klimaatcrisis

‘De urgentie van de klimaatcrisis is zodanig dat we elke hefboom moeten gebruiken die we tot onze beschikking hebben, en voorlopig dus ook compensatie. Het allerbelangrijkste is om ervoor te zorgen dat compensatie het echte werk om onze eigen uitstoot te verminderen niet in de weg staat,’ besluit Fredrik Ohlsson.

De klimaatstrategie van Haglöfs vereist een gezamenlijke inspanning binnen het gehele bedrijf om de toegezegde reducties te realiseren. Waaronder het versnellen van het gebruik van materialen met een lagere impact, het verbeteren van de fabrieksefficiëntie, ervoor zorgen dat producten langer meegaan en de overgang naar groene energie bij de eigen activiteiten en in de toeleveringsketen. Lees hier meer over Haglöfs’ klimaatstrategie.


Lees hier alle artikelen over Duurzaamheid en Milieu


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here