Hanwag is partner van OutdoorDichtbij. Ook interesse in een samenwerking? Kijk dan hier.

WANDELVERSLAG | Wandelen door het Nederlands-Duitse grensgebied

Door Anita Boes

Dag twee van het wandelen van de Dutch Mountain Trail breekt aan. Na een stevig ontbijt lopen we Kerkrade uit en binnen een kilometer zijn we op Duits grondgebied. De Anstelerbeek heet hier de Amstelbach. We klimmen langzaam stroomopwaarts en zien rechts het weidse uitzicht over de landerijen en links het meanderende beekje.

We hebben deze dag perfect wandelweer. Zo’n veertien graden met strakblauwe lucht en de mooiste uitzichten. We genieten met volle teugen.

Markeringen in het grensgebied

We komen regelmatig een grenspaal tegen en we zien de bijzondere restanten van de Westwall. Deze Siegfriedlinie is in de jaren dertig gebouwd. Een zeshonderd kilometerslange grensversterking bestond uit duizenden bunkers, muren en zogenaamde drakentanden. Deze laatste zien we af en toen op deze tweede wandeldag.

Het Duitse landschap is bezaaid met hoge windmolens. We zien ze van verre al liggen, al wandelend komen ze steeds dichterbij en uiteindelijk laten we ze ver achter onze wandeldagetappe van Kerkrade, door het Duitsland, naar Vaals.

De landschappen met vergezichten zijn een genot om doorheen te slenteren. De weidsheid op de hoogvlakte is prachtig. En in de verte zien we de Schneeberg al verschijnen, daar lopen we vandaag naar toe. Omdat we in het voorjaar wandelen, genieten we van de bloesems die we veel tegenkomen onderweg.

Na het passeren van wat Duitse gehuchtjes komen we op een smal paadje op de Schneeberg terecht. We hebben een heel mooi uitzicht op de Nederlandse vallei. We zien Vijlen, Lemiers en Vaals goed liggen. Ook zien we de bergtop die we morgen zullen bestijgen. En achter ons de top van de Wilhelminaberg die we gisteren bedwongen. Tijd om te ontspannen

Omdat we deze dag ruim de tijd hebben en onze eindbestemming Vaals al zien liggen, besluiten we om lekker een uur op de ‘alpenweide’ tussen de paardebloemen een dutje te doen en te genieten van het uitzicht op het dal. Tijdens de laatste kilometers van deze dag bereiken we de top van de Schneeberg. Waar we weer schoenen op een boom zien hangen. Dat is het teken van het hoogste punt. Daarna dalen we af en via het Duitse Vaalserquartier komen we aan in het Vaalse hotel waar we deze nacht gaan slapen.

In onderstaand filmpje zie je video’s en fotobeelden van deze prachtige route van Kerkrade naar Vaals:

Lees hier over dag 1 van onze Dutch Mountain Trail

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here